تدوین استراتژی سئو

آموزش تدوین استراتژی سئو

در روزهایی که استفاده از فضای اینترنت به فرصتی برای پیشرفت و پول درآوردن تبدیل‌شده است، بهترین کار این است که ما نیز یک سایت داشته باشیم. اما فقط طراحی سایت لازم نیست. زیرا باید سایت ما از استانداردهایی نیز برخوردار باشد که اگر شخصی کلمه‌ای را در گوگل سرچ کرد و مرتبط به‌کار ما بود، سایت ما نیز دیده شود. برای این کار تدوین استراتژی سئو باید انجام داد. اما این‌که استراتژی‌ های سئو چه مواردی هستند را به‌طور کامل در این مقاله توضیح خواهیم داد. سئو سایت یکی از مهم‌ترین مواردی است که اگر به آن دقت کنیم باید مطمئن باشیم که دیده شدن ما حتمی است.

استراتژی سئو چیست

استراتژی seo که به آن رویکرد سئو سایت نیز گفته می‌شود، فرآیند برنامه‌ریزی، طرح کلی و اجرای مراحل طراحی‌شده برای بهبود رتبه در موتورهای جستجو به‌ویژه گوگل است. به‌عبارت‌دیگر، هنگام ما استراتژی سئو را تدوین می‌کنیم که می‌خواهیم از نتایج جستجو، ترافیک طبیعی و بیشتری را کسب کنیم. در ۹ مرحله می‌توان رویکرد سئو سایت را تدوین کرد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

اهمیت تدوین استراتژی سئو

ما برای شروع هر کاری باید یک برنامه‌ریزی درست و صحیح داشته باشیم. با برنامه‌ریزی کردن درست است که می‌توانیم پیشرفت کنیم و مرحله‌به‌مرحله پیش رویم. به‌عنوان‌مثال در سئو کردن سایت ما باید طبق برنامه‌ریزی بدانیم چه تاریخی فلان ریپورتاژ را منتشر کنیم. چه روزی به چه مقاله‌ای از مقاله‌ی دیگر لینک دهیم. این برنامه‌ریزی داشتن باعث می‌شود تا کارها سریع‌تر و راحت‌تر پیش رود. این داستان ازآنجا جذاب‌تر می‌شود که وقت زیادی را برای تدوین صرف می‌کنیم ولی در مقابل ارزش و وقت زیادی را به‌دست می‌آوریم.

مراحل تدوین استراتژی سئو

مراحل تدوین استراتژی سئو
مراحل تدوین استراتژی سئو در ۹ مرحله

در ۹ مرحله به شما خواهیم گفت که seo strategy به چه صورت است.

  1. مرحله اول: فهرست کلمات کلیدی خود را تهیه کنید.
  2. مرحله دوم: صفحه اول گوگل را آنالیز کنید
  3. مرحله سوم: بهتر از رقبا باشید
  4. مرحله چهارم: کاربر را در قلاب بیندازید
  5. مرحله پنجم: صفحات داخلی سایت را بهینه کنید
  6. مرحله ششم: برای هدف جستجوی کاربر، بهینه‌سازی کنید
  7. مرحله هفتم: محتوای خود را عالی بنوسید
  8. مرحله هشتم: لینک سازی داخلی را انجام دهید
  9. مرحله نهم: محتوای خود را هرچند وقت یک‌بار آپدیت کنید.

حال نوبت این است که بدانیم این ۹ مرحله چه مواردی هستند.

مرحله اول: فهرست کلمات کلیدی خود را تهیه کنید.

در بهینه سازی سایت، همه‌چیز را کلمات تشکیل می‌دهند. به همین دلیل است که اولین مرحله در تدوین رویکرد seo وبسایت، انتخاب کلمات کلیدی است. اما چگونه کلمات کلیدی مرتبط به سایتمان را پیدا کنیم؟

شما با ابزار google suggest به‌راحتی می‌توانید کلماتی که کاربران هدفمند شما سرچ می‌کنند را پیدا کنید. برای این کار شروع به تایپ کردن یک کلمه در گوگل کنید. گوگل به شما لیستی از کلمات می‌دهد که باید آنها را جمع‌آوری کنید. این کلماتی که از گوگل دریافت کردید بهترین نوع کلمات هستند. زیرا گوگل آنها را به شما پیشنهاد داده است. با این کار راحت می‌توانید تشخیص دهید که مردم به دنبال چه چیزی هستند.

این را به خاطر داشته باشید که کلمات طولانی یا همان long tail ها رقابت کمتری نسبت به کلمات کوتاه دارند. بنابراین اگر حجم جستجو برای عبارت‌های long tail کمتر باشد نباید نادیده بگیرید. زیرا به راحتی با آنها می‌توانید رتبه بگیرید.

تاثیر کلمات لانگ تیل در سئو سایت فروشگاهی
تاثیر کلمات لانگ تیل در سئو سایت فروشگاهی و نرخ تبدیل آنها

توصیه ما به شما این است که اگر ۱۰ کلمه کلیدی نداشتید، چند کلمه کلیدی مختلف را در گوگل جستجو کنید.

اگر می‌خواهید حجم رقابت چند کلمه کلیدی را آنالیز کنید به شما سایت‌های kwfinder یا SEMrush  را پیشنهاد می‌کنم.

حال که حجم رقابت‌ها را پیدا کردید و ۱۰ کلمه کلیدی را پیدا کردید، آماده‌ی مرحله دوم شوید.

مرحله دوم: صفحه اول گوگل را آنالیز کنید

همیشه باید رقبا و نحوه‌ی سئو کردن سایت در هر کلمه‌ی کلیدی را آنالیز کنید. به همین دلیل کلمات کلیدی که پیدا کردید را هرکدام را در گوگل جستجو کنید. سپس ۱۰ نتیجه اول هر کلمه را آنالیز کنید. به‌عنوان‌مثال کلمه‌ای را سرچ کردید و دیدید اکثراً آن موضوع را در مقالات پوشش داده‌اند، شما نیز همین کار را انجام دهید. ازاین‌رو شما تشخیص دادید که کاربر ما وقتی به دنبال این موضوع است به یک مقاله نیاز دارد. به همین ترتیب برای هر موضوعی ۱۰ نتیجه‌ی اول را آنالیز کنید.

مرحله سوم: بهتر از رقبا باشید

در این مرحله مهم است که شما بهتر از رقیبان خود کار کنید. به همین دلیل باید محتوایی بهتر و جذاب‌تر از آنها داشته باشید. اما وقتی ما صحبت از محتوای بهتر می‌کنیم، ۲ گزینه داریم:

  1. یک چیز دیگر ایجاد کنید.
  2. چیز بهتر ایجاد کنید.

وقتی شما بخواهید با نتایج اولیه گوگل رقابت کنید، مهم است که از آنها بهتر کار کرده باشید. چه ازنظر محتوایی و چه ازنظر موارد فنی سایت. به همین دلیل باید به این نکته دقت کنید.

مرحله چهارم: لینک سازی کنید

جایگاه لینک سازی در رویکرد سئو
جایگاه لینک سازی در رویکرد سئو

اگر می‌خواهید در رتبه های برتر گوگل قرار بگیرید باید بک لینک سازی کنید. درواقع طبق مطالعه‌ای که در وبلگ moz منتشرشده است، لینک سازی با رتبه‌بندی گرفتن در صفحه اول گوگل ارتباط مستقیم دارد. به این معنی که هنوز یک عامل اصلی و فاکتور مهم برای رتبه‌بندی در گوگل است. خوب چگونه لینک سازی کنیم؟ شما باید برای لینک سازی سایتتان یک استراتژی مشخص داشته باشید. از وبلاگ‌ها، انجمن‌ها و لینک‌های پروفایلی کمک بگیرید. اما فراموش نکنید که استراتژی داشتن در سئو مهم‌ترین بخش است.

مرحله پنجم: صفحات داخلی سایت را بهینه کنید

این مرحله بهینه سازی کلمات کلیدی شما برای سئو سایت است. سئو داخلی مهم‌ترین بخش در بهینه‌سازی سایت که است باید در یک مقاله جامع به این موضوع بپردازیم. بنابراین به‌زودی درباره سئو داخلی مقاله‌ای را خدمت شما ارائه خواهیم داد. در ادامه به شما سه روش که برای سئو داخلی مهم است را می‌گویم.

۱) لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو داخلی است. شما با این کار می‌توانید کلمات کلیدی هر صفحه را راحت‌تر به گوگل بفهمانید که چه هستند. بهتر است از صفحاتی که قدرت بالایی دارند به صفحاتی که جدید هستند یا قدرت کمی دارند لینک دهید. دقت داشته باشید که باید به کلمه کلیدی اصلی به صفحات دیگر لینک سازی کنید.

۲) url های کوتاه و حاوی کلمات کلیدی

سعی کنید همیشه آدرس صفحه را کوتاه و مرتبط با کلمه‌ی کلیدی که مدنظر همان صفحه تعیین کنید. آدرس صفحه چه فارسی باشد چه ترجمه انگلیسی آن، تفاوتی ندارد. زیرا گوگل به این درک کاملاً رسیده است که بتواند تشخیص دهد.

۳) سئو معنایی

 

برای تولید محتوا دیگر آن زمان گذشته است که فقط با تکرار کلمات کلیدی در صفحه رتبه بگیریم. اگر این کار را انجام دهید جریمه هم خواهید شد. بهترین کار این است که از کلمات مرتبط و هم‌معنی با کلمه‌ی کلیدی خودتان استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال اگر قرار است درباره کلمه کلیدی سریال شهرزاد محتوا تولید کنید، نیازی نیست چندین مرتبه سریال شهرزاد را تکرار کنید. اسم کارگردان و بازیگران آن را به‌صورت درست بیاورید انگار که چندین بار آن کلمه را استفاده کرده‌اید و این مورد بسیار به شما کمک خواهد کرد.

سئو معنایی
سئو معنایی و تاثیر آن در تدوین استراتژی سئو

مرحله ششم: برای هدف جستجوی کاربر، بهینه سازی کنید

همیشه سعی کنید به کاربر و هدفی که دنبال می‌کند احترام بگذارید. به‌عنوان‌مثال کاربری که کلمه‌ی خرید لباس زا سرچ می‌کند به دنبال صفحه‌ای می‌گردد که کلی لباس در آن باشد و خرید کند. اگر شما بیایید مقاله درباره خرید لباس منتشر کنید، مسلماً هیچ رتبه‌ای در گوگل نمی‌گیرید. اگر هم رتبه بگیرید مقطعی است. زیرا کاربر وارد سایت می‌شود. با این دیدگاه که شما یک صفحه برای خرید لباس دارید. اما با یک مقاله مواجه می‌شود و صفحه را می‌بندد و به سایت دیگری می‌رود. ازاین‌رو رقبا جای شمارا خواهند گرفت.

مرحله هفتم: محتوای خود را عالی بنوسید

نوشتن محتوای عالی فقط این نیست که مانند روزنامه کلی مطلب بنویسید و سپس فکر کنید مطلب شما حرف ندارد. استفاده از تگ‌های هدینگ، استفاده از عکس، فیلم و.. باعث می‌شود تا یک محتوا کامل و عالی باشد. ازاین‌رو همواره به طراحی محتوای خود نیز ارزش قائل باشید و برایش وقت بگذارید. شما هرچقدر برای کاربر وقت بگذارید و هنگامی که مطالب شما را می‌بیند احترام ببیند، قاعدتاً گوگل نیز این موضوع را درک خواهد کرد و در رتبه‌بندی شما نیز تأثیر خواهد گذاشت.

مرحله هشتم: لینک سازی داخلی را انجام دهید

لینک‌های داخل منو و صفحات داخلی سایت از مهم‌ترین لینک‌هایی هستند که گوگل برای آنها بسیار ارزش قائل است. زیرا لینکی که در منو قرارگرفته است در همه‌ی صفحات سایت تکرار می‌شود. ازآنجایی‌که در بالاتری قسمت سایت نیز قرارگرفته است، بخش مهمی محسوب می‌شود. ازاین‌رو شما باید هنگام طراحی استراتژی سئو سایت مهم‌ترین صفحات خود را در قسمت منو قرار دهید.  همچنین کلماتی که قرار است با آنها رتبه بگیرید نیز در منو باشد. با این کار بخش مهمی از کار را انجام داده است. این‌طور نباشد که می‌خواهید صفحه اول سایت با کلمه طراحی سایت بالا باشد اما در منو آن را با کلمه صفحه اصلی لینک دهید.

مرحله نهم: محتوای خود را هرچند وقت یکبار آپدیت کنید.

گوگل عاشق محتوای جدید و به‌روز است. شما باید هرچند وقت یک‌بار مطالب داحل سایتتان را آپدیت کنید. مثلاً یک پاراگراف به آن اضافه کنید. عکس و فیلمی اضافه کنید به‌طوری‌که مشخص باشد این محتوا را آپدیت کرده‌اید. همچنین کامنت گذاری ریز هر مقاله و پاسخ به آن نیز می‌تواند جزو محتوای جدید محاسبه شود. ازاین‌رو این موضوع را حتماً جدی بگیرید.

در پایان

تدوین استراتژی سئو باعث می‌شود تا بدانیم قرار است چه کنیم و با برنامه‌ریزی هدفمندتر جلو رویم. ما نیز در باپ وب این کار را برای شما انجام خواهیم داد که می‌توانید برای سفارش این سرویس با ما در ارتباط باشید. همچنین ممنون خواهیم شد این مقاله را دوستانتان به اشتراک بگذارید. همچنین هر سؤالی ر این زمینه داشتید در قسمت کامنت ها از ما بپرسید.

 

ما را در اینستاگرام فالو کنید

نوشتهٔ پیشین
هزینه طراحی سایت
نوشتهٔ بعدی
امکانات سایت شرکتی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

من موافق این قوانین هستم .

فهرست