فاکتور های گوگل برای سئو

فاکتور های گوگل برای سئو چیست؟

فاکتور های گوگل برای سئو جز مواردی است که هر سئوکاری باید آن را رعایت کند. همانطور که می دانید سئو سایت و حتی طراحی سایت برای همه اهمیت دارد. زیرا از طریق کسب و کار اینترنتی است که می‌توانید در شرایط فعلی درآمدهای خوبی را به دست آورید. از این‌رو شما باید با مفاهیم سئو و بهینه سازی وب آشنا باشید. در غیر این صورت صدمات جدی را به سایت خود وارد خواهید کرد. شما باید google را مانند یک اداره در نظر بگیرید. مثلا اداره به شما می‌گوید سر ساعت ۸ تشریف داشته باشید. حتی لباس فرم مناسب هم باید داشته باشید. فاکتور های رتبه بندی گوگل نیز دقیقا به همین صورت است. یعنی اینکه ما باید در گوگل یک سری قوانین و مقررات را بدانیم و آنها را رعایت کنیم.

برخی افراد به صرف خواندن چند مقاله فکر می‌کنند دانشمند سئو شده اند. در گروه‌های تلگرامی که سئو کاران نیز در آن حضور دارند این مورد بسیار وجود دارد. اما این را بدانیم دانش سئو، دانشی است که هیچگاه تمام نخواهد شد. زیرا همواره باید به دنبال یادگیری و آپدیت کردن دانش‌های خود باشید. زیرا شما برای رتبه گرفتن کلمه کلیدی خود در گوگل قبلا خیلی کارها انجام می‌دادید. به عنوان مثال تکرار کردن بیش از حد کلمه کلیدی باعث می‌شد تا رتبه های اول گوگل را کسب کنیم. اما امروزه این موارد آپدیت شده است و باید شاخص های سئو جدید را رعایت کنید. به هر حال سعی کنید همواره آپدیت باشید. مقدمه را بیش از این طولانی نخواهم کرد تا به فاکتورهای سئو گوگل بپردازیم.

۲۰ فاکتور سئو در رتبه بندی گوگل

 

گوگل بیش از ۲۰۰ فاکتور برای رتبه بندی در الگوریتم‌های خود تعریف کرده است. اما همانطور که در بالاتر عرض کردیم ۲۰ تا از آنها همواره مهمتر از بقیه بوده‌اند. اما این موضوع به این معنی نیست که بقیه فاکتورها نیز مهم نیستند. منظور این است که اکثر مواقع باید به ۲۰ فاکتور سئو که اصلی‌ترین هستند توجه کنیم. حال این فاکتورها چه هستند و تاثیر آنها بر رتبه بندی ما چیست؟

فاکتورهای رتبه بندی گوگل

20 عدد ز فالکتور های رتبه بندی گوگل

۱٫ عمر دامنه

این که بگوییم دامنه‌های قدیمی همواره محبوب‌تر هستند، سخنی اشتباه است. اما اگر دو سایت وجود داشته باشند که همه موارد آنها یکسان باشد، گوگل به عمر دامنه آن‌ها توجه می‌کند. یعنی بین آن دو سایت هر کدام که زودتر ساخته شده بودند، رتبه بهتری خواهد گرفت. اما به عبارت دیگر، گوگل به عمر دامنه اهمیت می‌دهد. اما این‌که همه چیز عمر دامنه برای رتبه بندی باشد اینطور نیست.

[irp posts=”202″ name=”اصول انتخاب دامنه”]

۲٫ استفاده از کلمه اصلی در تگ عنوان

تگ عنوان یا title همان عبارتی است که ما هنگام جستجو سایت آن‌ها را می‌بینیم. این تگ دارای دو اهمیت است. اول اینکه باعث می‌شود تا گوگل راحت به محتوای صفحه ما پی ببرد. دوم آن‌که هرچه حرفه‌ای‌تر نوشته شده باشد، امکان کلیک کردن افراد نیز بیشتر می‌شود. از این رو اگر به درستی این تگ را استفاده کنیم و عبارت مناسب در آن بنویسیم می توانیم سئو داخلی مناسبی را داشته باشیم.

تگ عنوان در نتایج جستجو

تاثیر تگ عنوان در نتایج جستجو

۳٫ طول محتوا

محتوا پادشاه است. چند بار این جمله را شنیده‌اید؟ خود من بیش از ۴ میلیون بار این جمله کوتاه را شنیده‌ام. اما به نظرم درستش این است که محتوای خوب پادشاه است. حال این محتوای خوب طولانی‌تر باشد و حاشیه‌ی بیشتری از موضوع را پوشش دهد تبدیل به یکی از فاکتور های google برای seo می‌شود. بهتر است طول محتوای ما بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ کلمه باشد. اما طوری نباشد که مخاطب فکر کند موضوع را کش می‌دهید. طوری بنویسید که برای مخاطب جذاب باشد. هرچه طول محتوا بیشتر باشد امکان رتبه گرفتن و تاثیر آن روی وب سایت شما نیز بیشتر است.

۴٫ چگالی کلمات کلیدی

من به شخصه اعتقادی به چگالی کلمه کلیدی ندارم. زیرا گوگل بارها اعلام کرده است که اگر کلمه کلیدی را زیاد استفاده کنید جریمه می‌شوید. شما بهتر است در تیترها، alt تصاویر و تگ عنوان کلمه کلیدی خود را استفاده کنید. در یک مقاله ۱۰۰۰ کلمه‌ای ۳ الی ۴ بار عینا کلمه کلیدی را استفاده کنید کفایت می‌کند. اما به جای تکرار بیش از اندازه آن، از ترکیبات مختلف آن استفاده کنید. با این کار می‌توانید دایره لغات زیادی را به مقاله خود اضافه کنید که گوگل عاشق این کار است.

۵٫ استفاده از ssl

گوگل همواره به امنیت کاربران خود اهمیت می‌دهد. به همین دلیل همواره بین سایت هایی که از ssl استفاده کرده‌اند و آنهایی که استفاده نکرده‌اند فرق می‌گذارد. از این رو در همان ابتدای طراحی سایت شرکتی یا فروشگاهی خود، ssl را برای سایت خود فعال کرده تا به گوگل سیگنال مثبتی ارائه دهید. اما فقط این مورد نیست که شما ssl داشته باشید و رتبه بگیرید. برخی اوقات پیش آمده است که سایتی که ssl نداشته جایگاه بهتری داشته است. اما این فاکتور سئوی گوگل در شرایط یکسان است.

۶٫ محتوای کپی یعنی خداحافظ گوگل

گوگل با محتوای تکرای مخالف است. مهم نیست شما یک محتوا را از چند سایت کپی کنید. یک پاراگراف یا یک خط کپی از سایت دیگر باشد، این موضوع را گوگل تشخیص خواهد داد. به همین دلیل بهتر است تا اگر محتوایی تولید می‌کنیم با دانش خودمان باشد. شما اگر محتوای مشابه را چه بسا اصلاح هم کرده باشید بازهم گوگل متوجه خواهد شد. به همین دلیل در رتبه بندی شما تاثیر منفی خواهد گذاشت. در آموزش سئو نویسی که منتشر می‌کنیم این موضوع را به طور کامل عنوان خواهیم کرد.

۷٫ تصاویر بهینه شده

بهینه سازی تصاویر یکی از مواردی است که باید حتما آن را رعایت کنیم. بهینه سازی تصویر شامل: نام فایل، alt تصاویر، عنوان، توضیحات و بهینه سازی حجم عکس است. شما در تمام این موارد باید کلمات و عبارات کلیدی خود را استفاده کرده باشید. عینا نه اما به یک صورتی موضوع عکس را با موضوع محتوا ارتباط دهید. گوگل عاشق ارتباط سازی است. این را فراموش نکنید که اگر تصاویری را از جای دیگر برمیدارید حداقل یک ادیتی به آن بزنید که کپی تلقی نشود.

۸٫ محتوای به روز شده

یکی از مهمترین مواردی که در رتبه بندی سایت تاثبر دارد، محتوای جدید یا به روز شده است. گوگل با بکارگیری الگوریتم freshness (فرشنس) به ما نشان داد که برای محتوای تازه اهمیت فراوانی قائل است. به همین دلیل باید همواره سعی در تولید محتوای جدید و آپدیت مقالات قدیمی کنیم. حتی کامنت‌گذاری در زیر مقالات خود هم باعث می‌شود تا محتوای ما به روز تلقی شود. از این رو اگر همواره خود را آپدیت نگه داریم، گوگل نیز با رتبه دادن خوب به ما باعث می‌شود تا ما هم سرحال بمانیم.

۹٫ ریسپانسیو بودن، فاکتور مناسب در رتبه بندی گوگل

با گسترش تلفن‌های هوشمند، استفاده از مرورگرهای گوشی نیز افزایش یافت. به‌طوری که اکثر سرچ‌ها و جستجوها از طریق تلفن‌همراه انجام می پذیرد. از این رو ما باید سایتمان را طوری طراحی کنیم که در موبایل نیز به خوبی نمایش دهد. الگوریتم mobile first index نیز گواه اهمیت این موضوع است. به همین دلیل سایت‌هایی که ریسپانسیو و mobile friendly هستند نزد گوگل با ارزش‌تر هستند.

[irp posts=”170″ name=”بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت”]

۱۰٫ محتوای مخفی تعطیل

اگر شما در سایتتان محتوایی را دارید که با کلیک بر روی تب‌ها نمایش داده می‌شود، همین حالا آن را تغییر دهید. گوگل اعلام کرده است که این محتوا ممکن است که نمایش داده نشود. این را بدانید محتوای مخفی فقط این نیست که چیزی را قایم کنید که کاربر نبیند. این‌که کاربر روی چیزی کلیک کنید تا محتوا نمایش داده شود هم، جز محتوای مخفی تلقی می‌شود. از این رو بهتر است اگر از این موارد در سایتتان دارید، اصلاح نمایید.

۱۱٫ لینک خروجی بیش از حد تعطیل

لینک خروجی خوب است اما حدی دارد. شما باید لینک‌های خروجی را طوری قرار دهید که حواس خواننده مطلب را پرت نکند. همچنین از لینک‌های خروجی‌ای استفاده نمایید که هم پوشانی با موضوع شما دارند. به عنوان مثال اگر درباره فاکتورهای گوگل می‌نویسید، در کلمه گوگل به سایت خودش لینک دهید. برای محتوای دیگر نیز به همین صورت است. این لینک دادن نباید باعث شود که گوگل به شما شک کند و فکر کند که اسپم می‌کنید. این مورد در ریپورتاژ آگهی‌ها حتما باید رعایت شود.

۱۲٫ فاکتور تشخیص محتوای خوب و بد توسط گوگل

گوگل به راحتی می‌تواند تشخیص دهد که کدام محتوا خوب و یا بد است. این تشخیص بر طبق رفتارهای کاربر صورت می‌گیرد که اگر بخواهیم آن را توضیح دهیم یک مقاله‌ی دیگر می‌شود. به همین دلیل همین را بدانید که همواره به فکر محتوایی باشید که کاربر جواب سوال خود را از سایت شما پیدا کند و مجدد در گوگل به دنبال جواب سوال نگردد. از این رو بهترین کار پوشش تمام موارد حاشیه‌ای است که می‌توانید در آن مطلب به آن بپردازید.

۱۳٫ صفحه تماس با ما

گوگل اعلام کرده است که سایت‌هایی که صفحه تماس با ما را دارند را بیشتر ترجیح می‌دهد. دتلیل آن هم واضح است. سایت‌های کلاهبرداری و اسپم هیچگاه اطلاعات تماسی با خود را قرار نمی‌دهند. گوگل نیز با این دو مورد به شدت مخالف است. به همین دلیل سایت‌هایی را ترجیح می‌دهد که اطلاعات تماس درستی را ارائه کرده باشند. بهتر است اطلاعات تماس، با اطلاعات who is تا حدی یکسان باشد.

۱۴٫ برندسازی

یکی دیگر از ۲۰ فاکتور سئو گوگل برای رتبه بندی، برندسازی است. چرا سایتی نظیر دیجی کالا همواره در صدر نتایج است؟ دلیل آن برندسازی مناسبی است که انجام داده است. این موضوع این نیست که سئو سایت خوبی ندارد. این است که اگر چند سایت در یک اندازه سئو خوبی کرده باشند، آن سایتی بالاتر قرار می‌گیرد که برند باشد. برند بودن یعنی این که اسم آن سایت بیشتر در گوگل سرچ شود. نام برند او در سایت‌های دیگر بیشتر آورده شود. این عوامل باعث می‌شود تا یک سایت به یک برند تبدیل شود. پس سعی کنید مشتریان را کاری کنید که همواره برای پیدا کردن موضوعات خود به سایت شما مراجعه کنند.

تاثیر برند بر سئو

تاثیر برند بر سئو چقدر است

۱۵٫ بک لینک مناسب

برای گوگل کیفیت بک لینک بسیار مهم است. به عنوان مثال شما از سایت اسپمی که گوگل آن را جریمه کرده است بک لینک دریافت کنید. فاجعه است. تصور کنید یک شخص مجرم را دستگیر می‌کنند. آن شخص شما را نیز معرفی می‌کند. شما تا ثابت نکنید که با او همکار نیستید پلیس بیخیال شما نخواهد شد. اما به گوگل چگونه این موضوع را اثبات کنیم؟ با مراجعه به ابزار disavow می‌توانیم لینک‌های مخربی را که به ما بک لینک داده شده اند را گزارش دهیم. سپس گوگل طی چند مدت تاثیر آن لینک‌ها بر سایت ما را از بین می برد.

۱۶٫ متن لینک ها

متن لینک یا anchor text لینک‌ها مهم است. با این کار می‌توان به راحتی موضوع صفحه مقصد را به گوگل فهماند. اما باید بدانید که همواره نباید متن تمام لینک‌ها عبارت کلیدی هدف ما باشد. زیرا گوگل با الگوریتم‌های حرفه‌ای خود ما را جریمه‌های سنگین خواهد کرد. بهتر است در لینک سازی دقت فراوانی کنیم. اما لینک سازی را فراموش نکنیم.

۱۷٫ برگشت کاربران به سایت

گوگل ip و سیستم کاربرانی که به سایت شما سر می‌زنند را در خود ذخیره می‌کند. حال اگر امروز کابری به سایت شما بیاید و ۱۰ روز دیگر نیز مجدد به سایت برگردد در رتبه بندی سایت شما تاثیر خواهد گذاشت. با این کار گوگل تشخیص می‌دهد که سایت معتبر و با محتوای خوب و مفیدی هستید که کاربران به سایت شما همواره رجوع می‌کنند. از این رو رتبه بهتری را به شما در مقابل رقبا خواهد بخشید.

۱۸٫ تعداد کامنت های سایت

تعداد کامنت‌های یک صفحه بدون شک یکی از فاکتور های گوگل برای رتبه بندی است. شما به بازار می‌روید. یک مغازه خالی از مشتری ولی مغازه‌ای دیگر دارای مشتریان فراوان است. به کدام بیشتر اعتماد خواهید کرد؟ مسلما مغازه شلوغی که خریداران زیادی در آن صف بسته‌اند بهتر است. زیرا یا تخفیف دارد و یا اینکه اجناس جدید و با قیمت مناسب‌تری را ارائه می‌دهد. به همین دلیل سعی کنید کاربران در سایت شما مشارکت داشته باشند تا ربات گوگل متوجه این موضوع شود.

۱۹٫ فالوور های بالا در شبکه های اجتماعی

شما هرچقدر در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید و مخاطبین زیادی داشته باشید نزد گوگل محبوب‌تر هستید. شبکه اجتماعی که نزد گوگل محبوب‌ترین است توییتر است. پس سعی کنید در توییتر نیز فعال باشید تا بتوانید فالوورها و لایک‌های بیشتری نیز کسب کنید.

۲۰٫ سئو کردن بیش از حد

آیا شما در یک ظرف ۲۰ لیتری می‌توانید ۳۰ لیتر آب جای دهید؟ مسلما نمی‌توانید. هر صفحه‌ای از سایت هم گنجایش یک مقدار سئو کردن دارد. به عنوان مثال استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی باعث می‌شود تا google شما را با جریمه‌های سنگینی روبه رو کند. همچنین عنوان‌های طولانی نیز می‌تواند یکی دیگر از شاخص های سئو برای جریمه کردن سایت شما باشد.

چه مواردی در رتبه بندی سایت تاثیر دارد

تا اینجا با ۲۰ فاکتور اصلی و مهم گوگل برای رتبه بندی سایت‌ها آشنا شدیم. اما بدانید گوگل برای خود حدودا ۲۰۰ فاکتور دیگر دارد که باید آنها را نیز بدانیم. سعی خواهیم کرد در مقالات بعدی کم کم آن‌ها را نیز معرفی کنیم. اما موارد مهمی که حتما باید رعایت کنید تا رتبه خوب گیرید، همین ۲۰ قانون بود. ۱۸۰ فاکتور بعدی نیز از دل این موارد با جزییات بیشتر به وجود می‌آید. به طوری کلی بدانید که سئو سایت با تجربه، آزمون و خطا ارتباط یکسانی دارد. برخی موارد در سایت‌ها جواب می‌دهد. برخی دیگر نیز جواب نخواهد داد. از این رو باید با تجربه باشید که بدانید این کلمه یا سایت به چیزهایی نیاز دارد یا ندارد.

به عنوان مثال بک لینک چیز خوبی است. اما برای سایت هایی که از تاسیس آن‌ها کمتر از ۳ ماه می گذرد تماما ضرر است.

نوشتهٔ پیشین
سئو سایت فروشگاهی
نوشتهٔ بعدی
افزونه های ضروری برای هر سایت وردپرسی

پست های مرتبط

۴ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • رضا ایزدی منش
    20/08/24 04:22

    به نظرتون لینک های فالو و یا نوفالو میتونه یکی از فاکتور های تاثیرگذار در سئو سایت باشه؟

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      مسلما لینک های فالو و نوفالو تاثیر مستقیمی در سئو دارند. از این رو برای این طبیعی کار کنیم بهتر است ترکیبی از آنها را در سایت داشته باشیم.

      پاسخ
  • محسن خان محمدی
    20/09/04 03:06

    میشه درباره الگوریتم های گوگل که برای فاکتوربندی و رتبه بندی سایت تاثیر گذارمد صحبت کنید؟

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      فاکتورهای ربتبه بندی گوگل را در این مقاله پرداختیم. اما ماقله ای کاملتر در حال نوشتن است که در سایت به زودی منتشر خواهد شد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

من موافق این قوانین هستم .

فهرست