کارشناس سئو کیست

کارشناس سئو کیست و چه وظایفی دارد؟

امروزه یکی از مهم‌ترین موضوعات در بحث دیجیتال مارکتینگ شاخه سئو سایت یا همان بهینه سازی است. برای اینکه بتوانید در یک کلمه کلیدی در موتورهای جستجو، علل خصوص گوگل رشد کرده و به جایگاه مناسب برسید نیازمند رعایت کردن استانداردها و الگوریتم‌های گوگل هستید. این امر به طور قطع نیازمند کارشناس سئو بوده که هزاران وظیفه را در تیم سئو دنبال کرده و باعث رشد جایگاه کلمات کلیدی استراتژیک کسب و کار شما می‌شود. در ادامه به بررسی این شغل و وظایفی که به عهده یک کارشناس بهینه‌سازی است خواهیم پرداخت.

وظایف کارشناس سئو چیست؟

وظایف کارشناس سئو چیست؟
وظایف کارشناس سئو چیست؟

۱٫ نظارت بر محتوای اصولی

یکی از اصلی‌ترین وظایف کارشناس سئو نظارت بر امر محتوا است که باید به صورت روزانه بر اساس استانداردهایی که برای محتوا در نظر گرفته شده است نظارت شود. در واقع این کارشناس باید بیشتر وقت خود را صرف استانداردسازی محتوای تولیدی روزانه و علاوه بر آن بهینه سازی محتواهای گذشته کند تا نتایج آن به خوبی نمایان شود. محتوا یکی از اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین المان‌های سئو است که باید توجه ویژه‌ای به آن کرد. از دیگر وظایف محتوایی این کارشناس این است که استراتژی پیاده‌سازی محتوا برای رپورتاژها و لینک‌سازی‌ها را به تیم محتوا ارائه دهد.

نظارت بر محتوای اصولی از وضایف کارشناس سئو است
نظارت بر محتوای اصولی از وضایف کارشناس سئو است

۲٫ نظارت بر لینک سازی سایت

دومین مبحثی که میخواهیم به آن بپردازیم مفهوم لینک سازی است. لینک سازی سایت چیزی است که بسیار اهمیت داشته و پیاده‌سازی درست این مقوله می‌تواند جایگاه شما را تا حد زیادی جابه‌جا کند. حال این لینک سازی به شکل‌های گوناگونی از جمله لینک سازی داخلی و خارجی انجام می‌شود که باید برای کدام از آنها برنامه‌ریزی دقیق و منظمی انجام داد.

۳٫ برنامه ریزی برای رپورتاژها

تهیه رپورتاژ برای یک سایت امری حیاتی است که باید توجه ویژه‌ای به آن کرد. کارشناس سئو سایت همواره باید برنامه‌ریزی دقیقی برای پیاده‌سازی استراتژی‌های اجرای رپورتاژ داشته باشد. این امر می‌تواند از مذاکره با سایت‌های هدف آغاز شود و به انتشار و زمانبندی دقیقی که توسط کارشناس سئو تعیین می‌شود ختم شود. در هر صورت در همه مراحل این کارشناس باید رویکرد دقیقی چه از بابت زمان اجرای رپورتاژ چه از نظر لینک‌های قرار داده شده و صحت آن داشته باشد. زیرا ممکن است با یک لینک اشتباه نتیجه‌ای عکس حاصل شود که سایت مورد نظر را با مشکلات جدی مواجه کند.

۴٫ حذف صفحات ۴۰۴

یکی دیگر از وظایف کارشناس سئو این است که به خوبی صفحات موجود در سایتی که مسئولیت آن را به عهده گرفته است را بررسی کند. همواره در همه سایت‌ها صفحات پوچ یا همان ۴۰۴ وجود دارد که ممکن است به دلایل مختلف دیگر محتوایی در آن صفحات دیده نشود. از آنجایی که گوگل به این صفحات بسیار حساس است باید توجه ویژه‌ای به آن کرد و حتی یک صفحه ۴۰۴ غیر قابل استفاده را باقی نگذاشت. از اصلی‌ترین وظایفی که یک کارشناس بهینه سازی سایت دارد این است که همیشه این صفحات را با کمک ابزارهای مختلف پیدا کرده و به سمت صفحات دارای محتوا هدایت کند.

۵٫ بررسی جایگاه کلمات کلیدی

می‌توان گفت تمامی استراتژی‌های سئو از این وظیفه کارشناس سئو شروع می‌شود. این کارشناس باید به کمک ابزارهای مختلف و از همه مهم‌تر ابزارهایی که گوگل در اختیار وبمستران قرار می‌دهد تمامی کلمات کلیدی سایت را آنالیز کند. دو ابزار مهمی که برای این کار از گذشته تا به امروز استفاده می‌شده ابزار گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس است که هر دو مربوط به کمپانی گوگل بوده و به صورت ۲۴ ساعته در حال آنالیز کردن سایت شما هستند تا جایگاه‌های مشخص شما و میزان ورودی از هر کلمه کلیدی را به شما نشان دهند. کارشناس سئو با آنالیز این داده‌ها می‌تواند نتیجه‌گیری کند که سایت در چه وضعیتی بوده و کلمات کلیدی چه تکان‌هایی خورده‌اند. بر حسب افت جایگاه هر کلمه کلیدی می‌توان برای رشد آن برنامه‌ریزی دقیقی کرد که این وظیفه به این کارشناس محول شده است.

کارشناس سئو حرفه‌ای را از کجا پیدا کنیم؟

قطعا مهم‌ترین ویژگی که در رزومه هر کارشناس سئو باید باشد سابقه کاری آن کارشناس است که نشان‌دهنده قدرت او در به سرانجام رساندن استراتژی‌های سئو است. البته باید به این نکته هم توجه داشت که جوان‌های وارد شده به عرصه سئو می‌توانند سرشار از انگیزه بوده و به دنبال نتایج بهتری از کار خود باشند، در نتیجه با میدان دادن به این افرا می‌توانید هزینه‌های خود را تا حد بسیار قابل توجهی کاهش داده و از طرفی کار بیشتری هم از آنها تحویل بگیرید.

کارشناس سئو حرفه‌ای
کارشناس سئو حرفه‌ای

دیگر شاخصه یک سئوکار حرفه‌ای این است که به صورت منظم در حال مانیتور کردن تمامی اموری که بالاتر ذکر کردیم است. این سئوکار در صورت بروز مشکل راه حل های پیشنهادی ویژه‌ای برای شما خواهد داشت که جلوی پنالتی شدن سایت شما را می‌گیرد. پس به این نکته توجه داشته باشید که نظم علل خصوص از بابت زمان برای شما یک فاکتور مهم محسوب می‌شود و پیگیر بودن این کارشناس بهینه سازی در این خصوص به یاری شما و سایت‌تان خواهد آمد.

چگونه یک کارشناس خوب سئو شویم؟

پاسخ به این سوال بسیار ساده است، مهم‌ترین فاکتور برای اینکه یک کارشناس سئو شویم این است که در ابتدای امر با اصول و اصطلاحات سئو آشنا شویم و بعد از گذر از این دوره یک پروژه ساده را به عهده بگیریم و تمامی مراحل ذکر شده و یاد گرفته شده را در آن پیاده سازی کنیم. با تجربه‌ای که در این دوره کوتاه روی یک سایت ساده بدست می‌آوریم می‌توان متوجه خطاهای احتمالی شد و دیگر آنها را در پروژه‌های بزرگتر اجرایی نکرد. در ادامه این مسیر به کمک تجربه‌ای که کسب کرده‌اید می‌توان وارد پروژه‌های بزرگتر و البته شرکت‌های حرفه‌ای شد که تجربه‌های بزرگتری هم بدست آورد.

به مرور زمان شما به یک کارشناس حرفه‌ای سئو و حتی تولید محتوا تبدیل می‌شوید که به راحتی می‌توانید روی هر پروژه‌ای کار کنید و نتایج معقولی را کسب کنید که همیشه آرزوی آن را داشتید. یا اگر قدرت ریسک‌پذیری بالاتری دارید می‌توانید برای خود سایتی بزنید و به دنبال سئو کردن آن سایت باشید تا به مرور زمان با پیشرفت سایت شما هم پیشرفت خود را در زمینه‌های مختلف سئو ببینید و بتوانید کلمات کلیدی مهم صنعت خود را بدست آورید.

واتس آپ: ۰۹۳۰۷۵۷۶۷۸۳
نوشتهٔ پیشین
بهترین ایده برای طراحی سایت چیست؟
نوشتهٔ بعدی
وردپرس بهتره یا جوملا؟

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست